Wat is merkstrategie?

Beetje 'n vies woord, dat 'strategie'. Vind je ook niet? 😉

Wel wat ik ooit dacht. En volgens mij komt dat vooral voort uit een gebrek aan kennis over merkstrategie.

Want sinds ik me daarin ben gaan verdiepen, weet ik wat de waarde van strategie is en weet ik zeker dat merkstrategie voor iedere designer interessant is.

Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat je als designer strategisch inzicht nodig hebt om een waardevol ontwerp te maken.

En een waardevoller ontwerp betekent meer betaald krijgen voor je werk.

En meer betaald krijgen voor je werk equals een gezonder werkklimaat voor creatieven.

Dus. Ik predik ervoor dat iedere designer leert wat merkstrategie is.

Nou, dat begint natuurlijk bij kennis.

Laten we gaan dan — ik je mee in wat merkstrategie is.

Merkstrategie is de blauwdruk van het merk

We doen we een stapje verder dan 'merkstrategie is een blauwdruk van het merk'.

Want hoewel daar niets aan gelogen is, denk ik met mijn bescheiden eigenwijze mening dat dat niet helemaal de kern raakt.

In de kern beschrijft een merkstrategie de unieke waarde die een bedrijf de markt biedt.

Dat is ‘t.

Waar ‘t uiteindelijk allemaal om draait.

Kom, doen we even een kleine uiteenzetting.

Merkstrategie en unieke waarde

De economie draait om niets anders dan waarde ruilen voor waarde (meestal geld).

Dat wist je al, toch?

Hoe meer waarde een dienst of product biedt, hoe meer je ervoor kunt vragen, hoe meer je ervoor krijgt.

Dat geldt voor je eigen aanbod, maar net zo goed voor het aanbod van de organisaties waar je voor werkt.

Als dat zo is, kun je je vast voorstellen dat een goede merkstrateeg ervoor zorgt dat de waarde van een bedrijf groeit.

Dat doe je door de unieke waarde van een bedrijf te vinden en te benadrukken.

En: als het lukt om een waarde te bieden die klanten nergens anders kunnen krijgen, zal een bedrijf van nature moeiteloos groeien. Logisch.

Even terugkoppelend naar dat idee van die blauwdruk

Als je het dan hebt over die blauwdruk, of over het DNA van een merk…

Een merkstrategie is wat de richting van een merk beschrijft.

Dat ervoor zorgt dat een merk consistent de juiste boodschap naar de juiste doelgroep communiceert.

Maar hoe vind je dan die unieke waarde?

Volg de gratis masterclass merkstrategie

Binnenkort lanceer ik een gratis masterclass over merkstrategie (inmiddels begint ie op een mini course te lijken — ik wil 'm echt super waardevol maken).

Ik ga je hierin van a tot z uitleggen wat merkstrategie is en wat ervoor nodig is om een sterke strategie te ontwikkelen.

Stel de juiste vragen voor een sterke merkstrategie

Ik heb nu direct iets waardevols voor jou als je al met merkstrategie werkt.

Een goede merkstrategie begint met diepgaand inzicht in de organisatie waar je voor werkt. En daaraan ten grondslag ligt het stellen van de juiste vragen.

Komt ‘t even goed uit dat ik een geheim wapen heb met alle juiste vragen.

En dat dat geheime wapen ook van jou kan zijn: The Brand Discovery Questionnaire.

Dit is een document met de 80(!!) exacte vragen die ik aan het begin van een samenwerking aan mijn klant stel, waarmee ik niet alleen direct diepgaand inzicht krijg in de organisatie, maar ook keer op keer mijn klant omver blaas (geweldig intelligente vragen) en het volle vertrouwen krijg in het gehele traject.

Het zal je helpen om een sterke, consistente en effectieve merkstrategie te ontwikkelen en als je 't mij vraagt: een musthave voor je brandingtraject.

Interessant voor jou? Je krijgt als allereerste de mogelijkheid om 'm tegen een extreem lage prijs aan te schaffen als je op de wachtlijst staat.

Schrijf je hieronder geheel vrijblijvend in om op de hoogte te blijven.

Volgende
Volgende

De ‘why’ van Simon Sinek is de grootste onzin ooit en dit is waarom