The Brand Discovery Questionnaire

Ontdek de 85 exacte, haarscherpe vragen die ervoor zorgen dat je ultiem inzicht krijgt in de organisatie van je klant en waardoor je met minder tijd en moeite een merk ontwikkelt dat in één keer raak is.

Hey brand designer, conceptdenker of ander soort merkbouwer,

of je nu freelancer bent of bij een bureau werkt,

of je nu B2B of B2C werkt,

goed dat je er bent.

Want we hebben een probleem.

Als je erover nadenkt… is het ontwikkelen van een merk eigenlijk verschrikkelijk…

Namelijk:

Je begint met heel veel inspiratie.

Helemaal in de flow bedenk je veertien nieuwe concepten.

Maar als je er dan de volgende dag weer naar kijkt, twijfel je ineens aan al je ideeën.

Is het nu echt goed wat je hebt ontwikkeld?

‘t Is behoorlijk matig…

En echt alles is mogelijk…

Dus je slingert het wereldwijde web op om nieuwe inspiratie op te doen.

Waardoor je heel veel tegek werk ziet waarvan je zou willen dat je het zelf had bedacht…

En jawel: je zelfvertrouwen zakt naar een nulpunt.

Super.

Herken je dat?

Voor je ‘t weet zit je met je handen in ‘t haar.

En heb je geen idee meer hoe je verder moet. Hoe je uit dit dal komt.

Maar gelukkig is daar de redding: een onverwacht moment.

Dit keer omdat je onder de douche ineens een briljant idee krijgt.

(Altijd zo, toch?)

Nou. Nog even dat nieuwe conceptidee uitwerken dan.

Dan de presentatie opmaken.

— Oh help, de presentatie —

Zenuwen slaan toe.

Vindt de klant dit mooi?

Krijg je je klant hierin mee?

Wordt die hier enthousiast van?

En hoeveel voorstellen ga je eigenlijk presenteren?

En hoe zorg ik ervoor dat de klant het voorstel kiest dat mijn favoriet is?

Pfff…

Die fases. Die vragen. Die onzekerheid.

Dus lang verhaal kort: ellende.

Een merk ontwikkelen is slopend.

Maar gelukkig is de oplossing dichterbij dan je denkt.

Dit gaat je leven veranderen. En dan druk ik me nog voorzichtig uit.

Denk even met me mee…

Hoe fijn zou het zijn als je vol vertrouwen gewoon één in plaats van drie voorstellen aan de klant presenteert?

Omdat je weet dat het bij de organisatie past.

Omdat je weet welke ruimte er in de markt is.

Omdat je weet hoe je de doelgroep kunt triggeren.

Omdat je efficiënt wilt werken.

Omdat je geen tijd wilt verdoen aan voorstellen die in de prullenbak belanden.

En hoe heerlijk zou het zijn, als je je geen zorgen hoeft te maken over of de klant ‘de kleuren van voorstel 1 nog even gecombineerd wil zien met het logo van voorstel 3’?

Hoe fijn zou het zijn dat je de klant mee kunt nemen in je verhaal, je je keuzes helder kunt onderbouwen?

En je dan ook zeker weet dat de klant enthousiast wordt van dat ene voorstel dat je gaat presenteren?

En dat je daarop ook nog eens geen of slechts een kleine aanpassingen hoeft te doen?

Waardoor je snel door kunt naar de oplevering…

Waardoor je trajecten een kortere doorlooptijd hebben…

En je meer klanten kunt helpen in dezelfde tijd?

Wat levert dat op?

En wat als dit als bijkomstigheid ook nog heeft dat je klanten super tevreden zijn en marketing voor je gaan doen?

Nou, wat ik hier beschrijf is geen utopie.

Het is een logisch gevolg.

Een logisch gevolg van hele goede vragen stellen.

En het geeft rust, kan ik je zeggen.

Sinds ik deze vragenlijst heb samengesteld en toepas, heb ik meer rust in mijn bedrijf.

Want kijk, je ontwikkelt een merk niet met je toetsenbord, muis, Wacom tablet of je dikke Macbook en veel-te-veel-inch LG monitor…

Je ontwikkelt een merk met je hart.

Met passie.

Maar ook met je hoofd.

En als je slim bent: ook met het hoofd van je klant.

Want die klant heeft alle antwoorden.

Het enige wat jij hoeft te doen, is goede vragen stellen.

Komt het even goed uit dat je dat zware nadenken, gewoon aan je klant over kunt laten!

Zwaar ja, want die vragen zijn echt niet in een uurtje te beantwoorden.

Sommigen zijn best moeilijk. Om even over na te denken.

En het zijn er best veel ook.

Dus je klant gaat hier even werk aan hebben.

Maar je klant betaalt. En die wil het beste resultaat uit die euro’s.

En daar wil ‘ie best een stapje extra voor zetten. Een beetje zweten zelfs. Z’n hersenpan voor laten kraken.

En wat ik nog zei over rust in mijn bedrijf en een merk ontwikkelen met mijn hart…

Kijk, ik ben een kritisch wezen. Jij waarschijnlijk ook. Daar ben je creatief voor ;-)

Maar onze klant is ook kritisch.

En dat moet ook — want we (door)ontwikkelen het levenswerk van de klant.

Maar omdat we met ons hart werken, komt kritiek soms ook hard aan.

Het is niet altijd makkelijk en leuk. Kost soms even tijd om te verwerken.

Dat is vast wel herkenbaar voor je.

Maar wanneer je retegoede vragen stelt, en super fijne antwoorden krijgt, kun je veel sneller een creatieve richting bepalen.

En ook je klant meenemen in die richting.

Met een sterke onderbouwing.

Dat zorgt voor veel minder kritiek.

Ik durf zelfs te zeggen dat ik nog nauwelijks kritiek heb gekregen en ik gebruik deze vragen al jaren.

En die vragen zorgen over het algemeen ook nog voor een veel groter compound effect.

Kijk maar:

  1. je laat zien dat je strategisch sterke vragen stelt

  2. klant is van je onder de indruk

  3. je wint meer vertrouwen (ook tijdens de rest van het traject) van de klant

  4. maar je wint ook meer zelfvertrouwen, in jezelf

  5. klant geeft zorgvuldig en uitgebreid antwoord

  6. jij krijgt diepgaand inzicht in de organisatie van je klant

  7. je weet dus precies wat er bij je klant speelt op het gebied van concurrentie, doelgroep, uitdagingen, kansen, productaanbod, doelen en meer

  8. waardoor je snel een rode draad in het verhaal kunt ontdekken

  9. en moeiteloos weet welke stappen je vervolgens gaat nemen voor die sterke merkstrategie

  10. maar ook snel weet in welke conceptuele richting je kunt denken (zowel strategisch als visueel)

  11. wat tijdens het creatieve proces van die beide tijd bespaart

  12. maar je weet óók hoe je je ideeën stevig kunt onderbouwen

  13. waardoor je je klant supergoed kunt meenemen in je verhaal

  14. en je je klant nogmaals omver blaast

  15. en je eerste voorstel meestal direct akkoord is

  16. waardoor je wederom tijd bespaart

  17. en het traject niet alleen voor jou maar ook voor je klant moeitelozer verloopt

  18. met het gevolg dat jullie beide meer plezier ervaren

  19. en je aan het begin al voor 99% zeker weet dat je een klant heel tevreden en blij gaat maken

  20. die een goede testimonial voor je achterlaat, en jouw naam hartelijk aanbeveelt in diens netwerk

  21. waardoor jij nieuwe klanten helpt

  22. en weer van voor af aan kunt beginnen!

En daar heb je dus helemaal geen lange cursus voor nodig die je toch niet kijkt.

Nee.

Eén simpel document met 85 vragen.

Die je telkens opnieuw kunt inzetten.

Voor iedere klant. Voor ieder merk. Voor iedere organisatie.

Dat is het.

Sneller en makkelijker kan het niet.

Het antwoord op al jouw vragen is…

Dit heb ik voor je:

  • 85 geniale vragen in een strategische volgorde

  • een neutraal opgemaakt PDF document met invulvelden om in te typen — direct op te sturen dus!

  • het .indd en .imdl document van die PDF zodat je ‘t ook nog kunt bewerken als je wilt (druk je eigen logo erop en verander ‘t lettertype — wat je wilt)

  • een mailtemplate met heldere instructies die je naar je klant stuurt zodat je gegarandeerd waardevolle antwoorden ontvangt waar je ook echt iets aan hebt

Via Werktuig PPO krijg je nog eens 1/3 van je investering terug!

"Het niveau van deze vragen is zo hoog, je krijgt er hoogtevrees van"

"Het niveau van deze vragen is zo hoog, je krijgt er hoogtevrees van"

"Als deze vragenlijst een muziekgenre zou zijn, zou het heavy metal zijn"

"Als deze vragenlijst een muziekgenre zou zijn, zou het heavy metal zijn"

"Mijn Zwitsers zakmes is jaloers op hoe scherp deze vragen zijn"

"Mijn Zwitsers zakmes is jaloers op hoe scherp deze vragen zijn"

Is wat niemand zei.
Maar het had zomaar gekund.

Nu tijdelijk van €199 voor €77

Minder moeite, meer plezier door steengoede vragen tijdens je merktraject voor de tijdelijke introductieprijs van €77.

Je krijgt een kant en klare PDF maar je hebt Adobe InDesign nodig als je het document wilt aanpassen. Dit is een digitaal product, restitutie is niet mogelijk.

Vaak gegeven antwoorden

  • Makkie: zodra je de betaling hebt gedaan, ontvang je direct toegang tot The Brand Discovery Questionnaire.

  • Ik schat in dat je maximaal een kwartier nodig hebt om door de vragen heen te lezen en het nut ervan te begrijpen.

    Ik heb het document zo ontworpen dat je 'm direct via de mail naar je klant kan sturen — inclusief begeleidende tekst die de klant precies vertelt hoe en waarom de vragenlijst ingevuld moet worden. Je klant kan de vragen invullen in de PDF, opslaan en naar je terugsturen. Minimale effort van jou dus.

    Het is een kant en klaar systeem en ben je direct ready-to-go. Maar als je de vragen zelf liever in een andere vorm stelt (bijv. via Typeform) dan heb je nog een kwartiertje extra nodig om de vragen naar je online formulier te kopiëren.

  • Forever baby ;-)

    Je ontvangt een ZIP-bestandje die je op je overal waar je wilt kunt opslaan: op je harde schijf, USB, Drive, iCloud... wat mij betreft zet je 't ook nog op een floppie.

  • We beginnen met een paar administratieve vragen, daarna heb ik de vragen in de volgende onderwerpen ingedeeld: organisatie, aanbod, propositie en positionering, categorie en markt, doelgroep, klant en sentiment, concurrentie, naamsbekendheid, marketing, cultuur, merkidentiteit en doelen.

    Alle vragen samen zorgen voor een heel uitgebreid en diepgaand inzicht in de organisatie van je klant. Je kunt deze inzichten analyseren, keuze maken voor de vervolgstap in jullie traject en gebruiken om de merkstrategie op te bouwen.

  • Het maakt niet uit hoe groot of klein de organisatie is, het maakt niet uit hoe hoog of laag de omzet is, het maakt niet uit hoe oud of nieuw de organisatie is, je kunt dit document gebruiken.

    De vragen zijn op ieder organisatie van toepassing en heel waardevol.

    Je kunt ze zelfs voor je eigen bedrijf gebruiken als je bijvoorbeeld je eigen positionering wilt verscherpen.

  • Tja, dat kan ik natuurlijk niet zomaar beoordelen. Ik durf wel met zekerheid te zeggen dat er nieuwe vragen voor je tussen zullen zitten die je interessante inzichten op zullen leveren waardoor je een sterkere merkstrategie kunt ontwikkelen.

  • Ja, je kunt de kosten van de Questionnaire als kosten opvoeren in je boekhouding.

    Daarbij kun je ook nog een financiële bijdrage vragen van Werktuig PPO. PPO draagt 1/3 bij aan jouw professionele ontwikkeling.

  • Ik snap dat het spannend kan zijn. Bedenk je vooral: wat levert de investering je op? Hoeveel tijd zou het je kosten om zelf een ijzersterke vragenlijst samen te stellen? En reken dat eens om naar je uurtarief?

    Als je twijfels hebt over de waarde van de Questionnaire is dit niet jouw moment om ‘m aan te schaffen. Even goede vrienden!

  • Goede vraag! Scroll een stukje naar boven, druk op een lila, paarse of zwarte button naar keuze, dan kom je op de betaalpagina ;-) Of klik gewoon hier.